«دودکش ۲» روی شوخیهای کلامی و تکیه کلامها در جا نزد/ شگفتیهای طنز آلودی در راه است
تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۳۷۴۴۹
به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، سریال دودکش۲ به کارگردانی برزو نیک نژاد و تهیهکنندگی زینب تقوایی از اواسط بهمن ماه و در سکوت خبری وارد مرحله فیلمبرداری شده است. فصل اول این سریال نخستین بار به کارگردانی محمدحسین لطیفی و تهیهکنندگی زینب تقوایی در ماه رمضان سال ۱۳۹۲ از شبکه یک سیما پخش شد و با توجه به ژانر کمدی و خانوادگی اش توانست به یکی از آثار پرمخاطب تبدیل شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در خلاصه داستان سریال دودکش ۲ اینگونه آمده است که «خانواده فیروز مشتاق که بی قیف و قپی به سفری رفته اند، در راه بازگشت به تهران با دختری همسفر میشوند که از نظر بهروز، «نیمه گمشده» قلمداد میشود و این، شروعی برای فرو رفتن خانواده در آمپاس است!.
هومن برق نورد، سیما تیرانداز، بهنام تشکر، نگار عابدی، امیرحسین رستمی، الناز حبیبی، محمدرضا شیرخانلو و یاس نوروزی بازیگران فصل اول «دودکش» هستند که در فصل دوم نیز با تغییراتی به همراه بازیگران جدید حضور دارند.
براساس نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی از سریالهای تلویزیونی نیمه اول تیر ۱۴۰۰ هفت قسمت ابتدایی فصل دوم سریال «دودکش» شبکه یک سیما با ۴۳.۴ درصد مخاطب با رضایت ۸۱.۱ درصد درحد زیاد در صدر سریالهای در حال پخش سیما قرار گرفت.
به بهانه پخش سریال سریال دودکش۲ گفتوگویی با زینب تقوایی تهیهکننده این سریال داشتیم که در ادامه می خوانید:
این شبها مخاطب با سریال «دودکش ۲» همراه شده است. انتظار چنین واکنشی را داشتید؟
قطعا شما به عنوان برنامه سازی که چند سالی هست وارد حوزه سریال و فیلم شده اید، در جریان تولید و حتی پیشتر از آن در مواجهه با فیلمنامه و موشکافی جریان نگارش متن، میتوانید به برآوردی نسبی از میزان مقبولیت پروژه نزد بینندگان برسید. این مسئله طبعا درباره سریال «دودکش ۲» هم صدق میکرد. ظرفیتهای سریال در شخصیت پردازی، شوخی سازی و طراحی موقعیتهای کمدی که در متن فعلی هم روی آنها تمرکز خاصی صورت گرفته، تقریبا ما و مدیران سازمان صدا و سیما را متقاعد کرده بود که این پروژه روی آنتن میتواند بازخوردهای مثبتی را از سمت مردم دریافت کند. این را هم باید در نظر داشته باشید که دو عنصر کلیدی سرگرمی سازی و پیام رسانی همزمان در بستر ایده آلی مثل «دودکش ۲» با تمام ابزارهای کمدی که در اختیار دارد، قابل دستیابی بوده و هست و این امتیاز نیز در استمرار آن و پیش بینی توفیقش روی آنتن موثر بود.
به ویژه که خود برزو نیک نژاد در مقام خالق کاراکترها این بار هم طراحی قصهها را به عهده داشته و روی نگارش فیلمنامه نظارت دارد. البته ناگفته نماند نیک نژاد با وجود مشغلههای کارگردانی در این سریال با این حجم از تنوع لوکیشن و فضاهای متفاوت و حضور پرتعداد بازیگران در قاب، به جز نظارت بر فیلمنامه، اغلب در اتاق تدوین حضور پیدا کرده که خروجی قابل دفاع باشد.
فکر میکنید «دودکش ۲» چقدر مخاطب دارد؟
فعلا مراجع معتبری که میتوان در این زمینه به آنها استناد کرد، یکی مرکز تحقیقات سازمان صداوسیماست که اخیرا اعلام کرد فقط هفت قسمت ابتدایی «دودکش ۲» بین سریالهای روی آنتن در نیمه اول تیر ماه امسال ۴۳.۴ درصد مخاطب با رضایت ۸۱.۱ درصد در حدزیاد داشته و صدرنشین شده. دیگری هم اپلیکیشن تلوبیون است که ظاهرا در آستانه نزدیک شدن به مرز هفت میلیون بازدید قرار دارد. عددی که بی اغراق، بین سریالهای اخیر تلویزیون یک رکورد چشمگیر محسوب میشود. با اتکا به همه اینها میتوانیم خوشبختانه به رضایت غالب بینندگان از «دودکش ۲» برسیم.
جمع کردن همه گروه قبلی کار سختی است. این همراهی در بازیگران هم بود که سریال ادامه پیدا کند؟
بله به هر حال مسئله مرور زمان و مشغول بودن عوامل و تعهدشان در پروژههای دیگر در تولید سری مجموعههایی مانند «دودکش ۲» همیشه وجود دارد. با این وصف گروه بازیگران در صدر عوامل و به عنوان ویترین سریال چنان از «دودکش ۱» رضایت و واکنشهای خوب و امیدوار کنندهای را از سوی مردم در خاطر داشتند که موجب شد تا حضورشان در «دودکش ۲» هم قطعی شود. البته برای ایجاد تنوع، تغییراتی هم در بازیگران داشتیم.
نفوذ ادبیات و دیالوگ نویسی در «دودکش ۲» بر فرهنگ عامه و دایره واژگان مردم
بزرگترین چالش شما در فصل دودکش۲ چه بود؟
شاید بیشترین هم و غم ما، جلوگیری از رسیدن به تکرار و بیهودگی بود.«دودکش ۲» آمیزهای از زیرگونههای مشهور کمدی همچون اسلپاستیک، کمدی رمانتیک و ... است که به تبع پتانسیلهایی که در اختیار دارد، گاه به سوی دیگر انواع کمدی نیز متمایل میشود. با این وصف، مخاطبان تلویزیون همیشه از کمدیهای کلامی بیشتر استقبال میکنند و ارتباط بهتری با آن میگیرند. بر همین اساس، طرح ریزی ما در «دودکش ۲» پروراندن شوخیهای کلامی و علی الخصوص تکیه کلامهای آشنایی بود که گویی دیگر بدل به شناسنامه این سریال شده اند. هرچند تلاش داشتیم در همین بخش هم به داشتههای قبلی اکتفا نکنیم و یا اصطلاحا روی آنها متوقف نشویم تا مجموعه درجا بزند.
اگر دقت کنید دایره تکیه کلامها در این سری گسترش یافته و دامنه آنها هم کنترل شده است. جالب آنکه تمام این اصطلاحات سالهاست در ادبیات فارسی وجود داشته اند، ولی امروز وقتی کسی از واژههای «آمپاس» یا «لغز» استفاده میکند، خاطره جمعی مردم ناخواسته و به سرعت متمایل به کاراکتر فیروز مشتاق و خانواده اش میشود! نکتهای که با توجه به آن میتوان به نفوذ ادبیات و دیالوگ نویسی در این سریال بر فرهنگ عامه و دایره واژگان مردم هم پی برد.
به ویژه وقتی میبینید خیلی از سریالها قبلا روی تکیه کلامها مانور داده اند، ولی کمتر نمونهای مثل «دودکش ۲» در این باره تأثیرگذار ظاهر شده است که خدا را شکر، نشان از دیده شدن مجموعه دارد.
چرا فاصله تولید فصل اول و دوم دوکش طولانی شد؟
تأمل برای رسیدن به فیلمنامهای درخور و البته مهمتر از آن، مشغول بودن من و دیگر اعضای اصلی پروژه در آثار دیگر، شرایطی ایجاد کرد که با وجود میل ما و مدیران سازمان، چند سالی تا تولید و پخش سری جدید فاصله بیفتد. گرچه طی همین چند سال بارها و به دفعات «دودکش ۱» در شبکههای مختلف بازپخش داشت که همیشه هم با استقبال خوب مردم همراه بوده است.
کوچکترین شوخیهای «دودکش ۲» بلافاصله در فضای مجازی میپیچد
این روزها که سریال پخش شده، شاهد انتقادهایی هم بوده اید؟
بله به هر حال پویایی هر کاری و مقیاس دیده شدنش، همین نقدها و طرح انتظارات و مطالبهها هستند. ما هر مقدار که بازخورد مثبت از سمت مردم و رسانهها داشتیم، در مقابل برخی انتقادات را هم به بخشهای مختلف کار شاهد بوده ایم که اتفاقاً هر دو برای گروه سازنده، محترم و مغتنم هستند. تمجیدها انرژی میدهند و نقاط قوت سریال نزد مردم و منتقدان را برای ما روشنتر میکنند و ایرادگیریها هم در وجهی، امکان اصلاح یا تقویت در برخی نقاط را فراهم میسازند. به هر حال ما از هر دوی این نظرات بهره میبریم.
ضمنا شما باید اهمیت ملاحظات اخلاقی و عرفی و معذوریتهای آنتن پخش را نیز در ساخت چنین سریالی که بواسطه مضمون کمدی اش بیش از بقیه آثار زیر ذره بین میرود، در نظر داشته باشید. الان کوچکترین شوخی سریال با مسائل اجتماعی و در معدود مواردی کنایههای طنزآمیزِ حتی خفیف سیاسی، بلافاصله پس از پخش در فضای مجازی آگراندیسمان و وایرال میشود. نکتهای که مسئولیت ما را در قبال آنچه میسازیم و به پخش میسپاریم، صد چندان میکند.
ادامه قصه جذابتر میشود؟
بله خب! تازه نیمی از سریال پخش شده و قصه در هر پیچشی، به گره افکنیها و گره گشاییهای کمیک جالبی میرسد.
ساخت «دودکش ۳» در گروی فراهم شدن مقدماتی است
فصل سوم دودکش ساخته میشود؟
خوشحالم مردم «دودکش ۲» را چنان پسندیده اند که طی همین مدت بارها این سوال مجال طرح پیدا کرده است. بی تردید ما هم مثل مدیران سازمان و بینندگان مشتاق تلویزیون، به تداوم برند «دودکش» علاقه مندیم و به آن فکر کرده ایم. باید دید انتظاراتی که از دنبالههای احتمالی این سریال وجود دارد، در سری جدید آن اجرایی خواهد شد و شرایط تولید و برآوردهای مالی هم مساعد خواهند بود یا خیر تا بحث ادامه یافتن آن در آینده جدیتر شود.
همزمانی ضبط و پخش چقدر به کار ضربه میزند؟
سوال مهمی پرسیدید. شاید هنوز خیلیها ندانند «دودکش ۲» همزمان با پخش در حال تصویربرداری است وگروه غیر از وسواس و دغدغههای تولید، استرس رساندن کار به آنتن را نیز دارد. به هر حال این تصمیم سازمان بود که کار در مقطع حاضر روی آنتن برود و ما هم با علم به دشواریهای این اتفاق، آنرا پذیرفتیم و برای تحققش، توان مضاعف گذاشتیم. خب این روند گاه فرسایشی میشود و برای پیشبرد کار، حداکثر توان گروه را میطلبد. ضمن اینکه تبعات شرایط سخت کرونایی را هم باید در جریان تولید این سریال و سایر تولیدات مد نظر داشته باشید.
شاید جالب باشد بدانید برخی قسمتهای ما از مرز شصت دقیقه هم گذر کرده، ولی تردید ندارم به واسطه ریتم مناسب و کشش مجموعه، اغلب متوجه این تایم طولانی نشدند و برای ما هم با وجود تمام مشقاتش، تجربه جذابی بوده است. مخصوصاً که به گروه اجازه میدهد بازخوردهای پخش را در تولید قسمتهای باقیمانده لحاظ کند.شکر خدا تا اینجا که خوب پیش رفته و از آنتن جا نمانده ایم. امیدوارم در ادامه نیز همین طور پیش برود.
گفتوگو از الهام قبادی
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: سریال تلویزیونی شبکه یک تکیه کلام ها نیک نژاد سریال ها روی آنتن دودکش ۲ روی آن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۳۷۴۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ریشهیابی خشونتهای فیزیکی و کلامی/ جریمه بدون آموزش تاثیری ندارد
به گزارش خبرنگار مهر، ورزش فوتبال به دلیل محبوبیتی که در سراسر جهان و همچنین در ایران دارد بسیار مورد توجه است و این رشته ورزشی به دلیل پوشش رسانهای گسترده و همچنین حضور تماشاگران و هواداران متعدد در ورزشگاه میتواند فرهنگ غالب کشور را منعکس کند.
فرهنگ فوتبال در کشور ما بازیگران مهمی دارد و چهرههای مطرح ورزشی و بازیکنان شناخته شدهای که در تیمهای بزرگ حضور دارند از جمله بازیگران تأثیرگذاری هستند که میتوانند نقش مهمی در فرهنگ فوتبال کشور ایفا کنند.
دکتر معصومه کلاته سیفری استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه فرهنگ و جامعه شناسی ورزش در گفت و گو با خبرنگار مهر، به بررسی مساله «فرهنگ فوتبال» و «فرهنگ هواداری» در ایران پرداخت و «آموزش» را مهمترین رکن در اصلاح ناهنجاریهای موجود در فوتبال دانست بر این نکته تاکید کرد که جریمه به تنهایی نمیتواند نقش مؤثری در بهبود رفتارهای حاکم در فوتبال ایران داشته باشد.
خشونت یک چرخه بی پایان است
دکتر معصومه کلاته سیفری در ابتدا به عواملی که میتواند به بروز خشونت در ورزشگاه منجر شود اشاره کرد و بر فراگیر بودن این امر در سراسر جهان تاکید کرد و گفت: مساله خشونت تماشاگران مختص به فوتبال ایران نیست در کشورهای اروپایی و همچنین با شدت بیشتری در کشورهای آمریکای جنوبی قابل مشاهده است. در ایران هم شاهدیم که برخی مسابقات که حساسیت زیادی دارد به خشونت منتهی شود. این خشونتها شامل خشونت کلامی، فیزیکی و اجتماعی است که نسبت به کسانی چون دیگر هواداران، داوران، بازیکنان یا عوامل برگزار کننده رخ میدهد. این خشونتها که هر از گاهی در فوتبال اروپا و با شدت بیشتر در آمریکای جنوبی شاهد آن هستیم به دلیل «اصل رقابت» و تلاش برای «برتری جویی» و «تعصبات» رخ میدهد.
این استاد دانشگاه گفت: هوادارها بخش مهمی از این ورزش هستند که موجب گرمتر شدن تنور مسابقات میشوند. اما این رقابتها وقتی رنگ و بوی مالی بیشتری به خود میگیرد خشونتها هم افزایش پیدا میکند. برای نمونه در یک مسابقه بزرگی که در سراسر دنیا پخش میشود و شرط بندیهای گستردهای روی آن صورت میگیرد هر جزئی از این مسابقه اهمیت ویژه ای پیدا میکند و بر رفتار تماشاگران اثر میگذارد. به این ترتیب خشونت و حساسیت مسابقه ارتباط مستقیمی با هم دارند.
وی ادامه داد: اگر خشونتهایی که در سکوها رخ میدهد کنترل نشود قابل تکثیر است و میتواند به دیگر تماشاگران و حتی بازیکنان و مسؤولان مسابقه منتقل شود و در بدترین حالت، ممکن است به خانه و زندگی شخصی افراد هم تکثیر شود و چرخهای از خشونت شکل بگیرد.
عوامل بروز خشونت در ورزشگاه
وی گفت: از دلایل بروز این خشونتها میتوان عوامل متعددی را ذکر کرد که شامل درگیریهای داخل زمین، عوامل برگزارکننده، فشارهای اقتصادی یا فشارهای اجتماعی است. فردی که برای گذراندن اوقات فراغت به ورزشگاه میآید و پول نسبتاً زیادی را هم برای خرید پرداخت میکند با این مساله مواجه میشود که امکانات خاصی چه از لحاظ رفاهی و چه از لحاظ بهداشتی در ورزشگاه برای او فراهم نشده است و اگر کیفیت بازی هم نتواند او را راضی کند پس با یک تجربه ناخوشایند و ناموفق روبرو شده است و همین مساله موجب میشود خشونت بروز کند.
خشونت هواداران نقطه آغازین مشخصی ندارد و نمیتوان بخش مشخصی را عامل آن دانست و هر یک از عوامل بازی از جمله تماشاگران، داوران، بازیکنان، مربیان و عوامل بازی ممکن است با تصمیمات یا رفتار خود، خشونت را به دیگری منتقل کنند.
خشونت در ورزشگاه ایجاد نمیشود
دکتر کلاته سیفری ادامه داد: اما نباید این اشتباه را مرتکب شد که تصور کنیم خشونت تماشاگران در ورزشگاه ایجاد شده است. این خشونت در ورزشگاه فرصت بروز پیدا کرده است اما بخشی از خشونت جامعه است. این خشونت در جامعه وجود داشته است و در ورزشگاه فرصت بروز پیدا کرده است. اما مساله اینجاست که در جامعه کسی به دنبال کنکاش و جست و جوی خشونت نیست اما هنگامی که این خشونت از طریق دریچه تلویزیون مشاهده میشود گمان بر این است که ورزشگاه محل رویش خشونت بوده است. فرهنگ هواداری جزئی از فرهنگ جامعه است و خشونتی که در ورزشگاه رخ میدهد نمودی از خشونتی است که در جامعه وجود دارد.
تماشاگر باید تحت نظارت باشد
امروزه در تمامی بخشهای جامعه سامانههایی برای حوزههای مختلف طراحی شده است و مورد استفاده قرار میگیرد. همانطور که افراد در بسیاری از بخشهای جامعه تحت نظارت هستند و رفتار آنها کنترل میشود در ورزشگاه هم باید همین اتفاق بیفتد. اما بسیار قابل تأمل است که در ورزشگاه نظارتی بر عملکرد تماشاگران نیست و برخی از آنها آزادانه دست به هر کاری میزنند بدون آنکه تخلفی از آنها ثبت شود. در کشوری مانند انگلیس تماشاگر میداند که ورودش به ورزشگاه و رفتارش تحت نظارت است و اگر مرتکب تخلفی شود با جریمه مواجه میشود. ضمن اینکه پیش از هر چیز، برای اصلاح فرهنگ و بهبود آن آموزشهایی ارائه شده است.
بسیار مهم است که رفتار تماشاگران در ورزشگاه ثبت شود و لیدرها به خوبی آموزش داده شوند و کنترل شوند.
سلبریتیهای ورزشی باید آموزش ببینند
این استاد دانشگاه در ادامه به لزوم بهکارگیری فرایندهایی برای اصلاح فرهنگ حاکم بر فوتبال تاکید کرد و معتقد است اعمال جریمههایی همچون محرومیت از مسابقه و یا جریمه نقدی بدون آموزش کاملاً بی اثر است و صرفاً منبع درآمدی برای فدراسیون فوتبال است. آموزش بیش از جریمه اهمیت دارد.
دکتر کلاته سیفری بر این مساله تاکید کرد که بررسی رفتار تک تک تماشاگران ممکن نیست اما از آنجا که خشونت یک چرخه است و بازیکنان و چهرههای مطرح در این فرایند هم اثرگذار و هم اثرپذیر هستند باید به لحاظ فرهنگی مورد توجه قرار بگیرند. باید به بازیکنان آموزش داد تا در مواقعی که تحت فشار قرار میگیرند رفتارهای زشت یا خشونتآمیز از خود به نمایش نگذارند.
نقش رسانه در آموزش و اطلاع رسانی
وی در ادامه به نقش رسانه و تلویزیون در اصلاح این روند و ارائه آموزشها تاکید کرد و گفت: تلویزیون ابزار بسیار مناسبی برای ارائه آموزشهای مربوط به فرهنگ هواداری است. شاهدیم که در یک دیدار فوتبال که به صورت زنده پخش میشود بارها تبلیغات مختلفی نشان داده میشود اما اگر بخشی از این تبلیغات به مسائل آموزشی در خصوص نکات فرهنگی و آموزشی با هدف اصلاح و بهبود خشونتها و پرخاشها و نحوه رفتار صحیح در ورزشگاه چه از سوی تماشاگرها و چه از سوی بازیکنان اختصاص پیدا میکرد میتوانست به ابزار بسیار مناسبی برای آموزش تبدیل شود.
مواردی مثل احترام بازیکن به هوادار، احترام هوادار به بازیکن یا کنترل هیجان و خشونت مواردی است که باید در صدا و سیما آموزش داده شود.
لزوم آموزش به مدیران، مربیان و بازیکنان
وی به حواشی پیش آمده در خصوص یکی از بازیکنان ملی پوش پرسپولیس و رفتارش با هواداران تیم اشاره کرد و گفت: این بازیکن پس از رفتاری که با تماشاگران تیمش انجام داد جریمه مالی شد در حالی که این مبلغ ممکن است برای او عدد قابل توجهی نباشد ضمن اینکه این مساله صرفاً یک درآمدزایی برای کمیته انضباطی است و ممکن است تأثیر در رفتارهای آینده این بازیکن نداشته باشد. برای مثال پس از اینکه چنین رفتاری را از خود به نمایش گذاشت در کدام کلاس آموزشی نشست و چه چیزی به او آموخته شد تا در آینده مرتکب چنین خشونت و پرخاشی نشود.
این استاد دانشگاه در پایان بر لزوم وجود آموزش برای تمام ارکان فوتبال تاکید کرد و گفت: مساله آموزش و اصلاح فرهنگ فوتبال مختص به تماشاگر و بازیکن نیست. در باشگاهی شاهد درگیریهای پرخاشگرانه بین یک مدیر عالی ورزشی و یک چهره سرشناس ورزشی هستیم. همین مساله میتواند خشونت را به بازیکن و تماشاگر منتقل کند. وقتی بازیکن ملی پوش، مدیران رده بالا و سرمربیان سطح یک چنین خشونتهایی را از خود نشان میدهند کنترل این خشونت در تماشاگرها کار دشوارتری است.
اینکه خشونت و درگیری میان مدیر و سرمربی وجود دارد نشان از نبود آموزش کافی در این خصوص است. تبعات این مساله این است که این خشونتها به جامعه کشیده میشود و تأثیر آن را روی سکوهای ورزشگاه میبینیم. وقتی در چنین سطحی از طرف مدیران رده بالا و چهرههای شاخص ورزشی شاهد چنین خشونتهایی هستیم نمیتوان از یک تماشاگر جوان انتظار زیادی داشت.
بررسی رفتار تک تک تماشاگران ممکن نیست اما از آنجا که خشونت یک چرخه است و بازیکنان و چهرههای مطرح در این فرایند هم اثرگذار و هم اثرپذیر هستند باید به لحاظ فرهنگی مورد توجه قرار بگیرند. باید به بازیکنان، مربیان و مدیران آموزش داد تا در مواقعی که مورد فشار قرار میگیرند رفتارهای زشت یا خشونت آمیز از خود به نمایش نگذارند.
کد خبر 6043755