آیا تلویزیون دوباره «دودکش» میسازد؟
تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۳۵۵۵۰
در قسمتِ شب گذشته "سریالیست" در کنار همه اتفاقاتش، به سریال "دودکش۲" پرداخته شد اما برزو نیکنژاد کارگردان و طراحِ سریال نتوانست خودش را به برنامه برساند و نگار عابدی و الهام اخوان درباره نقشهای خودشان و این سریال صحبت کردند.
شاید مهمترین بخشِ این صحبتها علاوه بر شرایط سخت کرونایی کار، راکوردی که باید بعد از ۸ سال دوباره نگه داشته میشد، بازخوردها و انتظارات مردم، پایانبندی باشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اما چرا با وجودِ حمایتها و دفاعیاتِ نگار عابدی و الهام اخوان از این سریال، "دودکش۲" نتوانست موفقیتهای گذشتهاش را تکرار کند. اولاً برخلاف صحبتهای نگار عابدی این سریال را نباید با دیگر مجموعههای در پخش مقایسه کرد و "دودکش" باید با خودش و عقبهاش مقایسه شود. مردم در میانِ این سریالهای ضعیف و شرایط کرونایی، ناخواسته و درمانده به سراغِ "دودکش۲" میآیند. اگرچه این مجموعه همیشه به واسطه توجه به خانواده، قابل احترام بوده اما در این فصل نتوانست به موفقیت برسد.
شاید در وهله اول این سریال دیگر مثلِ گذشته جذاب و پرکشش نبود؛ در ساخت ادامه سریالها که عموماً خوب درنمیآید (به جز «نون خ» و «پایتخت») عموماً دوستان براساس همان عناصر و کلیشههای جواب داده فصلهای اول جلو میروند؛ در حالی که ادامه سریال باید مستقل باشد و در عین حفظ کاراکترها با ویژگیهای ثابتشان، سریال باید دارای ویژگیهای جدیدی هم باشد. باید کار تازه جلوه کند و وقتی تماشا میکنیم احساس کنیم چیز نویی میبینیم. در حالیکه این اتفاق در «دودکش۲» نیفتاد و پرداخت شخصیتها خصوصاً دچار عقبرفت شد. حتی محمدحسین لطیفی برای ساخت فصل بعدی دودکش، نامِ این مجموعه را به "پادری" تغییر داد؛ این نقطه قابل تأملی است.
بحث حلال و حرام و توجه به فضای خانواده همیشه در این سریال قابل اهمیت بوده، همچنان که میتوان این اتفاق را در فعالیتهای نصرت در فصل اول و پادری به خوبی دید. خطر اقتصادی جدی در جامعه ما را گوشزد میکرد اما در این فصل بحث فضای مجازی و فالوور و این داستانها بود که همه از آن آگاهی داشتند. هلدینگ را هرکسی نمیشناخت اما فضای مجازی را همه آدمها میدانند. اگر سریال در همان فضا روایت میشد و در این زمینه در دل داستان درباره این مجموعه اقتصادی افشاگری میکرد، کار ارتقاء پیدا میکرد.
در نهایت باید گفت اگر سریال "دودکش۲" پرداخت بهتر و مستمری در ساخت کاراکترها داشته باشد میتواند برای شخصیتهایش یک شناسنامه دائمی درست کرده تا در سریهای بعدی از این شناسنامه برای پرداخت بهتر اثر بهره ببرد. همچنین لازم است اصول روایی و داستانی را در پیرنگ اصلی به گونهای رعایت کند تا خرده روایتها امکان تغییر اساسی در روایت را نداشته باشند. این جزئیات میتواند امکان استمرار این سریسازیها را بیشتر کرده و کمدی را برای بیان مفهوم به خدمت بگیرد.
این سؤال همیشه مطرح است که سریالهای ادامهدار که در فصلی نزول پیدا میکنند، در فصلهای آتی ارتقاء پیدا کرده و بار دیگر پرمخاطب شوند؟ پاسخِ آن مشخص است که اگر داستان پیدا کنند بله، درست میشود. اول باید داستان پیدا کنند و بعد داستان را سوار فضا و شخصیتهای قبلی کنند؛ نه اینکه بگویند ما این شخصیتها و فضاها را داریم و همینطور پیش بروند و بسازند.
۵۸۵۸
کد خبر 1555739منبع: خبرآنلاین
کلیدواژه: سریال ایرانی تلویزیون نگار عابدی شخصیت ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۳۵۵۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
عمو پورنگ به «لالایی» نزدیک شد و تلویزیون به سریالی فوتبالی!
این روزها سریالهایی در راه تلویزیوناند و در عین حال برخی از تلویزیونیهای با قدمت هم با کاری جدید سر از نمایشخانگی درمیآورند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، پیگیریهایی که انجام شده این روزها تلویزیون 52 سریال در حال پیشتولید و تولید دارد که از سمتِ سیمافیلم پیش میرود و سریالهایی هم توسط برخی از سازمانها و نهادهای فرهنگی پیش میرود که به روال گذشته برای پخش از تلویزیون ساخته میشوند.
به طور مثال سریال «بوقچی» که مجموعه تلویزیونی فوتبالی است، البته در دهههای گذشته داریوش ارجمند و اکبر عبدی سریال «به سوی افتخار» را با فضای مافیای فوتبال به آنتن تلویزیون رساندند. یا «پژمان» با بازی پژمان جمشیدی و پرداختن به بازیکنان شناخته شده و مصائب و مشکلاتشان، «سه پنج دو» به گونهای سرمایهگذاران و مافیای فوتبال، «آخرین بازی» و «لژیونر» هم جزو دیگر کارهای فوتبالی به شمار میرود که تاکنون در ساختار تلویزیون به آنها پرداخته شده است.
البته این روزها «پرویز خان» هم بعد از حضور در جشنواره فیلم فجر و اکران در سینما به شبکه نمایشخانگی آمده است.
حالا باید دید «بوقچی» با چه هدفی ساخته شده و تنها قصدِ به هیجان درآوردن مخاطب به واسطه پرداختن به «فوتبال» در یک اثر نمایشی را دارد یا به دنبال اهدافی دیگر است؟
ماجرای «بدل» رضا عطاران در تلویزیون چیست؟این سریال در تهران به فیلمبرداری خودش ادامه میدهد و پیگیریها نشان میدهد تا تیرماه تصویربرداری سریال ادامه خواهد داشت. حسن حبیبزاده کارگردانی سریال را برعهده دارد و گفته میشود موسسه هنری سوره آن را تهیه میکند. در این سریال حسن پورشیرازی، امیر غفارمنش، آرش نوذری، امیر کربلاییزاده، شهره سلطانی، رامین ناصر نصیر و بسیاری دیگر از هنرمندان به ایفای نقش میپردازند.
اما سریالی دیگر که تلویزیونیهای قدیم به سمتِ آن رفتهاند یک سریال فانتزی در حوزه کودک و نوجوان است که برای اولین بار داریوش فرضیایی یا همان عمو پورنگ در برنامه تحویل سال یک خبر کوتاهی از آن داد. سریال «لالایی» که قرار است با بازی او بعد از مدتها غیبت و البته فضایی متفاوت از یکی از پلتفرمهای نمایشخانگی پخش شود.
این سریال به کارگردانی احمد درویشعلیپور که سالها با داریوش فرضیایی کار کرده و «سرزمین بالشها» را با او در شبکه نمایشخانگی داشت این روزها در اواخر تصویربرداری به سر میبرند و گروه در تهران مشغول فعالیتاند تا اواخر اردیبهشتماه کار به پایان برسد. قرار است این سریال امسال در یکی از پلتفرمهای نمایشخانگی پخش شود.
امیر کربلاییزاده که مدتها از او خبری نیست و بیشتر به آموزش استندآپ کمدی و اجرای تئاتر مشغول است در این سریال به ایفای نقش میپردازد و فرهاد بشارتی هم چندی پیش از حضور خود در این سریال خبر داده بود. قطعاً بازگشت داریوش فرضیایی بعد از مدتها با سریالی در شبکه نمایشخانگی را میتوان به فال نیک گرفت، چون خبرها حاکی از همکاری مجدد او با تلویزیون است.
سریال «لالایی» و نقشآفرینی داریوش فرضیایی متفاوت از کارهایی است که تاکنون از او به عنوان کاراکتر عمو پورنگ دیده شده است. در عین حال باید دید با حضور او و هنرمندانی که در «محل گل و بلبل» و برخی از پروژههایی که او و دوستان داریوش فرضیایی فعالیت داشتهاند میتواند اقبال را نسبت به محدود کارهای کودکانه نمایشخانگی برگرداند یا خیر.
انتهای پیام/